Andakter

Andakter

Apostladagen

Sänd mig


Båtsäsongen är i full gång. Nere i vår hamn har de flesta båtplatserna fått en båt förankrad vid sig. Vår båt kom i vattnet i slutet på maj månad, den ligger vid bryggan och speglar sig så vacker i solskenet. Allt var inte klart med putsningen invändigt men pö om pö har jag varit där och gjort några små försök till polering och dammsugning av mattor och dynor.


Några korta utflykter har vi hunnit med och alltefter vattnet blir varmare kommer utflykterna att bli lite längre. Båten fungerar för oss som en liten friggebod med möjlighet att göra en bredare soffa till att kunna sola och lata sig. Jag har redan tagit mig flera tupplurar i den solvarma båten. Ljudet från vågskvalp, måsarnas skrikande, prat och stoj från badande friskusar gör att jag somnar skönt i bruset från världen utanför båten.


Nu för tiden har jag bara en båt, barnen har övertagit de andra båtarna och det medför att ansvaret för dessa flytfartyg har överlåtits till dom. Men det blir ändå så att pappa måste sträcka fram en hjälpande hand för att deras båtar ska kunna sjösättas. Äldsta dottern fick problem med bränsletillförseln i sin båt. Med mina problem med nacke och rygg kunde jag inte bistå henne så mycket men jag ringde en vän som kan allt när det gäller motorer, mycket riktigt efter en snabb titt kunde han lokalisera felet. Dottern kunde starta upp sitt flytetyg och glad puttra i väg till sin kajplats.


I helgens texter läser vi om hur Jesus är i och omkring olika båtar. Flera av evangelierna återger episoder där Jesus sitter, talar, och som jag gör, han sover i båtar. Han lånar bland annat Petrus båt för att kunna tala till alla dessa som längtade efter Guds ord, det står; ”Folket trängde sig på för att höra Guds ord.”


När jag sitter eller ligger i min båt hör jag vad människor säger även de som är långt ifrån mig. Du känner till att ljudet fortplantar sig snabbt över vattnet. Vattnet blir som en resonanslåda där ljudet förstärks mer än vad man tror.

Det gjorde att Jesus kunde tala och undervisa flera tusen människor från Petrus båt.


Rubriken för den här helgen är; Apostladagen med underrubriken Sänd mig.


Jesus kallade lärjungarna att följa honom. Han kallade dem inte till något enkelt, utan till ett liv i efterföljelse. Lärjungarna nåddes av kallelsen mitt i deras vardag, vid tullhuset, vid näten, vid sitt företag, till och med mitt i siestan. Han kallade dem att efterlikna honom. En intressant iakttagelse som Aposteln Lukas skriver i sin skrift som just heter Apostlagärningarna det är ett tal som Petrus håller i den helige Andes kraft. Petrus och Johannes hade blivit arresterade på grund av att de botat en lam man. Petrus proklamerade frimodigt att det var i Jesu Andes kraft som manen blivit botad. Då återger Lukas reaktionen från de skriftlärde när de sa till varandra; de kände igen dom att de varit tillsammans med Jesus.


De blev igenkända på grund av att de varit tillsammans med Jesus.


Apostladagens innersta tanke det är att lärjungarna kallades och sändes att proklamera, undervisa, kungöra och förkunna att döden är besegrad, att vägen till Guds famn och hjärta är öppen genom Jesus Kristus. Vittnesbördet skulle vara att vi som hans lärjungar skulle kännas igen av att vi har vandrat och umgåtts med Jesus Kristus.


En skön båtsommar önskar jag dig, ta gärna en siesta tillsammans med Jesus. Nu tar jag sommarledigt från skrivandet och återkommer förhoppningsvis i mitten på augusti.


Allt gott

Gösta Degerman